Αναρτήθηκε από: leptitprince | Ιουνίου 22, 2013

Σκόρπιες σκέψεις για την Ασκητική του Καζαντζάκη

ImageΔιαβάζω την Ασκητική του Νίκου Καζαντζάκη. Είναι συγκλονιστικό το έργο αυτό και φαντάζομαι και τα υπόλοιπα. Είχα διαβάσει το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», όταν ήμουν στον στρατό, και ακόμα το θυμάμαι, σαν κύρια σημεία αλλά και κάποιες νοητικές εικόνες, εν αντιθέσει με άλλα έργα τα οποία έχω ξεχάσει ενώ κάποια δεν θυμάμαι καν ότι τα έχω διαβάσει.

Βαθύτατα επηρεασμένος από τον Νίτσε, θα μπορούσα να πω. Ή επίσης θα μπορούσα να σκεφτώ ότι μόνος του εμπνεύστηκε όλα αυτά που γράφει και κατασκεύασε αυτή τη νοοτροπία και την οπτική για τον κόσμο. Παρόμοια τα έβλεπε και ο Νίτσε. Τι έβλεπε; Τη ζωή; Το θάνατο; Τη δημιουργία; Τη καταστροφή; Τι; 

Ο Καζαντζάκης πάντως μελέτησε το έργο του Νίτσε και έγραψε την διδακτορική του διατριβή στηριγμένος σ’ αυτό με τίτλο «Ό Φρειδερίκος Νίτσε εν τη φιλοσοφία του δικαίου καί της πολιτείας». Επίσης μετέφρασε έργα του Νίτσε όπως «Η Γέννησις της Τραγωδίας» και «Ταδε Έφη Ζαρατούστρα». 

Είναι σ’ αυτό του το έργο (Ασκητική) που εξέφρασε τη γνωστή ρήση που βρίσκεται χαραγμένη, κατά τη θέλησή του, στον τάφο του: δεν ελπίζω τίποτα, δε φοβούμαι τίποτα, είμαι λέφτερος.

Μιλάει για μάχη και σύγκρουση, για ασφάλεια και επιλογές, για αγάπη και δημιουργία, για ζωή και θάνατο, τον νου και την καρδιά, τα θέλω και τα πρέπει. Αναγνωρίζει ότι όλα είναι ένα τίποτα και όλα είναι τα πάντα. Μιλάει για την ευθύνη και το χρέος. Για το τι θα αφήσω πίσω μου, στους απογόνους μου και ότι χρέος έχω να διατηρήσω τους προγόνους ζωντανούς.

Μου θυμίζει τον Νίτσε με αυτόν τον κυνικό, όπως πολλοί θα χαρακτήριζαν, τρόπο. Ρεαλισμός; Όχι ακριβώς. Ναι, θεωρώ ότι η πραγματικότητα με όλη της την ύπαρξη υποτάσσεται στα χέρια των δύο αυτών ανθρώπων γιατί της φέρονται όπως της αξίζει. Ισότιμα, δίχως μεγάλα λόγια και κολακευτικά. Ως αυτό που είναι. Και δεν κρατάνε μόνο την πλευρά που τους αρέσει. Ούτε τη χαϊδεύουν. Ερωτεύονται βαθιά όλο το κορμί της και την εξυψώνουν μαζί με το όλο, τη φύση, τον άνθρωπο, τα πάντα. 

Σχολιάστε

Kατηγορίες

